Hva er Acem-meditasjon?2019-06-07T09:38:31-01:00
Hva er Acem-meditasjon?
Bedre søvn
FAQ

Hva er Acem-meditasjon?

Acem-meditasjon er uanstrengt, mental handling som gir bedre fokus og større arbeidsevne. Metoden er enkel å utføre. Virkningen er både umiddelbar og langsiktig.

Du sitter komfortabelt i en stol, lukker øynene, og gjentar en meditasjonslyd lett og uanstrengt i tankene. Meditasjonslyden er som et kort ord med vokaler og konsonanter, men uten språklig mening.

Lyden lærer du på et grunnkurs i Acem-meditasjon.

Å meditere med en lyd uten mening gjør at kropp og sinn slapper av. Stress slipper tak, og urolige tanker bearbeides. Tanker får komme og gå som de vil. Du bare gjentar lyden.

Etter å ha Acem-meditert, er det vanlig å oppleve bedre konsentrasjonsevne, økt tilstedeværelse, mer energi og bedre søvn. Mediterer du regelmessig, blir virkningen sterkere.

Mer enn avspenning

Acem-meditasjon er også en mulighet til å bli bedre kjent med deg selv. Indre barriérer og muligheter blir tydeligere. En slags indre frihet får form.

Det dreier seg ikke om intellektuell forståelse, tro, eller å oppnå bestemte tilstander i sinnet. Man kan heller kalle det emosjonell og empatisk erkjennelse. Dette åpner for psykologisk og eksistensiell selvutvikling.

Individuell instruksjon

Acem-meditasjon lærer du av en kvalifisert veileder, enten i en-til-en instruksjon, eller i en liten gruppe. Veileder sørger for at du får godt tak i prinsippene, og svarer på de spørsmål du måtte ha.

På et grunnkurs lærer du også noen enkle, men nyttige begreper fra Acems meditasjonspsykologi. Begrepene hjelper deg til å forstå meditasjonen, og på sikt også mer av deg selv.

Du får konkrete tips om hvordan du kan bruke Acem-meditasjon hverdagen, og i perioder med stress eller søvnløshet

Vil du vite mer før du melder deg på kurs? Les om:

Vanlig utbytte av Acem-meditasjon
Acems tilbud for deg som har lært Acem-meditasjon
Om forskning på Acem-meditasjon og lignende meditasjonsformer

Grunnkurs i Acem-meditasjon

Kr.1200Torsdag 34 januar 2019 Kl 30.00
  • Sporveisgata 37 ved Majorstuen

Kursavgift Heltidsstudenter under 30 år

Kr0
  • Heltidsstudenter under 30 år
La soverommet innby til avslapping2019-06-07T07:43:13-01:00

Unngå å ta med jobben opp i senga, men les gjerne i en bok. La rommet være mørkt og noe kjøligere enn foretrukket stuetemperatur. Putt penger i en god seng og madrass (medium-til fast i følge forskningen) og innbydende sengetøy.

Spis moderat med kveldsmat . hvis i det hele tatt.

Gå en kveldstur2019-06-07T07:42:59-01:00

Daglig mosjon hjelper deg med å kvitte deg med psykisk stress og fysisk anspenthet.

Bruk en meditasjonsteknikk med fokus på ledighet2019-06-07T08:58:38-01:00

Mange som begynner med meditasjon, får bedre søvn. Det bekreftes både av erfaringer som gjøres på kurs og av mer systematiske undersøkelser. Sliter du med innsovningsfasen, kan det hjelpe  å meditere rett før du legger deg. Våkner du tidlig på morgenen, kan du sette deg opp i senga og meditere, det gir deg avspenning og induserer søvn.

Det er forskjell på meditasjonsteknikker. Forskningen viser at de såkalte non-directive teknikkene har best effekt. På norsk kan begrepet Non-directive Meditation oversettes til “Ledighetsteknikk” – altså der målet er å slippe til og åpne opp, snarere enn å fokusere og kontrollere.

Her finner du kommende grunnkurs i Acem-meditasjon

Mål søvnen din med en app2019-06-07T07:42:25-01:00

Du vet selvsagt best hvordan din søvn oppleves, men det kan likevel være nyttig å få vite hvordan du faktisk sover.

Apple har laget denne anbefalingslisten. Har du android-telefon, kan kanskje disse appene fungere.

Alkohol kan indusere søvn, men kvaliteten på søvnen blir dårligere2019-06-07T07:42:40-01:00
Stimulanter skrur deg våken2019-06-07T07:42:48-01:00

Cola, kaffe, svart te og sukkerholdig drikke de siste fire timene før du legger deg gjør det vanskeligere å sove. Vann eller rooibos-te påvirker ikke søvnen.

Lag en rutine2019-06-07T07:43:06-01:00

Forskning viser at man kan hjelpe hjernen og kroppen med å falle til ro ved å signalisere at nå nærmer det seg sovetid. Kveldsrutiner kan være å slå av alt av skjermer, sette på rolig musikk, slukke noen av lysene i rommet, lufte litt på soverommet, rydde kjøkkenet, gå en liten kveldstur, skifte til pysj …

How often and for how long should I meditate?2019-06-03T19:07:21-01:00

For full effect, we advise you to meditate 30 min twice a day or 45 min once a day, but even sporadic meditation gives good relaxation. If you are pressed for time, it is better to meditate for 10 min than not at all.

Does it take long to learn?2019-06-03T19:06:45-01:00

A beginner’s course is usually over two days or two evenings. The number of hours varies from 7-12 altogether. See Beginner’s Courses for more details.

There is no course on offer where I live. Can I learn to meditate on the Internet?2019-06-03T19:06:16-01:00

Only personal instruction and systematic guidance ensure that you learn the technique properly. You can’t learn Acem Meditation from the Internet, a CD, or a book, but need to attend a course.

Can anyone learn meditation?2019-06-03T19:05:43-01:00

Yes, Acem Meditation is easy to learn. It is a technique for people of all ages and backgrounds.